dinsdag 6 maart 2012

Nasty or juicy?

Dat was een lekkere binnenkomer. Maandagochtend, 10.00 uur, het inhoudelijk overleg. Mijn collega Daan deelt, koud terug uit Belgrado, de tigste vermaning uit: schiet het nu eens op met die 23 dingen? Na een hoop gezucht, gekreun en gesteun, geeft Desiree toe te zijn blijven hangen bij opdracht 5. Nog 5 te gaan dus. Met het hand op het hart belooft ze een heuse inhaalrace. Verder blijft het muisstil. Durven de anderen soms niet toe te geven dat ze ook wat achterliggen?

Enig begrip zou onze cursusleider overigens niet misstaan. Die opdracht met Delicious, dat was namelijk echt geen eitje. Pff, wat een gebruiksonvriendelijke site zeg. Ondoorzichtige icoontjes, menubalken zonder spaties, een gebrekkige uitleg van de te volgen handelingen. En wat kun je er eigenlijk mee, vroeg Agnes me vorige week, bij gebrek aan de helpende hand van Daan. Tja, ik moest het antwoord schuldig blijven. Delicious biedt vrijwel hetzelfde als de Favorieten-optie in je webbrowser. Met als klein pluspunt dat je vanaf elk apparaat met internetverbinding bij je lievelingssites kunt, en dat je ook je vrienden met je smaken kunt verblijden. De vraag blijft: zitten zij daarop te wachten?

Maar goed, scepsis is onacceptabel in een nieuwe media cursus, en dus ben ik er braaf mee aan de slag gegaan. En wat wekte mijn verbazing? Ik ontdekte al gauw een toepassingsmogelijkheid voor mijn werk. Om de Leesmonitor up-to-date te houden, heb ik inmiddels een forse bronnenlijst aangelegd, met kennisbanken van collega-organisaties (de Bibliotheekmonitor), nationale en internationale onderzoeksinstituten (SCP, PISA) en natuurlijk wetenschappelijke tijdschriften over lezen (The Reading Teacher, Journal of Literacy Research). Het leek me een mooie extra service, om deze via Delicious te delen. Zo heeft de Leesmonitor-bezoeker in één oogopslag een overzicht van relevante bronnen, en kan hij meteen in het diepe duiken.

Bijkomend voordeel: ik lig meteen weer bij. Geen boze Daan op m'n dak.

2 opmerkingen:

  1. Zo zie je maar. "Je snapt het pas als je het door hebt".
    En dan is de interface van Delicious al ontzettend verbeterd, want het was nog veel erger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk ben ik net zo blij als Edo dat je kennelijk 'om' bent. Ik kan me voorstellen dat Delicious aanknopingspunten biedt voor jouw Leesmonitor-werk.

    Wat betreft je overige verslaglegging: die is gekleurd en feitelijk niet helemaal juist. Maar wel leuker om te lezen, daardoor!

    BeantwoordenVerwijderen